Parteneri
Real Life SRL

RISCURILE UTILIZARII COMPUTERULUI

Trăim într-o lume în care tastatura, mousse-ul și monitorul sunt tot mai des folosite. Suntem bombardați de foarte multe informații, ca urmare ne petrecem din ce în ce mai mult timp în fața computerului dar ar trebui să ne gândim și la aspectul negativ pe care computerul îl are asupra sănătății fizice și psihice a organismului nostru. Să punctăm câteva din efectele pe care activitatea prelungită în fața calculatorului le poate avea.

 1. Manifestări oculare

Problemele oculare au implicații profunde asupra organismului.

Folosirea, în special de copii, a calculatorului, mai mult de 2 ore pe zi poate duce la apariția unor probleme specifice:

  • cefalee,
  • tulburări de atenție,
  • senzație de oboseală a ochilor,
  • vedere încețoșată,
  • diplopie ( vedere dublă ).

Poziția inadecvată a corpului determină tulburări circulatorii sanguine în umeri și gât, scăzând circulația sângelui la ochi, având drept consecință:

  • creșterea presiunii intraoculare, glaucom 
  • edemizarea sau umflarea pleoapelor.
  • Din cauza privitului fix, uitând să clipim în fața calculatorului poate apărea și uscarea conjuctivei și corneei.  

 2. Tulburări musculare și osteo-articulare

Se menționează:

  • dureri la nivelul mușchilor gâtului și umerilor (sindromul umarului de mousse)
  • afecțiuni ale coloanei vertebrale:
    • cifoză
    • hernie de disc
  • osteoporoză ( datorită sedentarismului ),
  • CDT ( cumulative trauma disorder ) – sindrom cauzat de poziția rigidă a brațelor pe lângă corp, în timpul introducerii de date la tastatură, determinând compresiuni pe vase și nervi în zona pectorală, cu durere locală.
    • O formă de CDT este sindromul de tunel carpian, recunoscut în Olanda ca boală profesională, care evoluează spre paralizia degetelor de la mână. Sindromul este rezultatul compresiunii nervului median la nivelul tunelului carpian de la încheietura mâinii, compresiune datorată tendoanelor inflamate ale flexorilor mâinii. Cauze ar fi : poziția înaltă a tastaturii, lovirea cu putere a tastelor, activitatea prelungită fără pauze
    • Alte forme de CDT : sindrom de tunel cubital, tendinite, tenosinovita extensorului degetului mare, epicondilita laterală.

 3. Tulburări neurologice

  • posibilitatea  declanșării epilepsiei fotosensibile.

 4. Tulburări vasculare:

  • tromboza venoasă profundă cauzată de activitatea statică prelungită în fața calculatorului.

 5. Afecțiunile cutanate

ar fi determinate de câmpul electrostatic din jurul ecranului și de radiația electromagnetică emisă de ecran . S-au descris:

  • leziuni eritematopapuloase pe față și mâini similare cu cele întâlnite în acneea rozacee.

 6. Tulburări de personalitate și emoționale :

  • desocializarea,
  • izolarea copiilor,
  • introvertirea lor,
  • multe persoane devin comode, sedentare,  nu mai ies în aer liber,
  • devin ușor iritabile și irascibile.

7. Dependența de calculator

nu e încă definită strict în termenii unei afecțiuni psihiatrice clasice dar putem spune că 8 ore pe săptămână reprezintă o valoare medie  ”normală” de utilizare a calculatorului. Am putea vorbi de persoane dependente când valoarea depășește 35 de ore pe săptămână.

De-a lungul timpului au avut loc o serie de decese, foarte bine documentate, din cauza  epuizării în fața calculatorului. În India, New Delhi, un student de 21 de ani a suferit de epuizare și malnutriție și în final a murit în timp ce s-a jucat pe calculator timp de 3 luni .

Altă persoană de 30 de ani din China după ce s-a jucat 3 nopți la rând, fără oprire, a murit. Unii autori denumesc dependența de calculator, sindromul ,, încă 1 minut ,,.

 Recomandări pentru prevenirea efectelor nocive determinate de utilizarea calculatorului

  • 5 minute pauză la fiecare jumătate oră de lucru sau 10 minute pauză la fiecare 2 ore ( în pauză mișcări de stretching – destindere brațe, gât, picioare )
  • Picioarele astfel sprijinite încât să evităm staza venoasă
  • Privirea să cadă exact pe monitor, capul ceva mai sus decât nivelul monitorului ( din când în când câteva mișcări de rotire cap )
  • Ecrane protejate în vederea evitării luminozității exagerate și oboselii oculare
  • Ochelari de protecție anti reflex de mare ajutor pentru cei ce lucrează la calculator 8 ore folosiți doar la recomandarea medicului specialist oftalmolog
  • Utilizarea mai des a tastaturii decât a mousse-ului
  • Evitarea camerelor supraîncălzite
  • Clipitul pleoapelor mai des
  • Poziția cu spatele drept, picioarele pe podea fără ca genunchi să atingă marginea scaunului ( scaun cu mânere pentru coate )
  • Ecranul monitor la 50-60 cm de ochi, partea de sus a ecranului la nivelul ochilor și ușor înclinat spre spate
  • Tastatura și mousse-ul așezate la o înălțime așa încât antebrațele să facă unghi drept cu brațele ( de preferat o platformă ajustabilă în înălțime )
  • Antebrațele să se sprijine pe marginea biroului pentru prevenirea sindromului de tunel carpian
  • Mousse-ul cât mai aproape de tastatură pentru a elimina tensiunea din zona mușchilor cefei
  • Sursa de lumină în partea laterală a biroului

Concluzionând putem spune că ” toate ne sunt la îndemână , dar nu toate ne sunt de folos” cu alte cuvinte trebuie să știm ce și cât să luăm din viață pentru a ne fi folositor fără a produce efecte nefavorabile asupra organismului.

   

Dr. Gabriela Rus - medic primar medicină de familie

Dispensar medical școlar  Targu Mures

Opiniile Clienţilor:

Pentru moment nu există opinii postate.Fii tu primul şi postează opinia ta

Spuneţi opinia:




COD de securitate
Trimite opinia ta