URMELE TRECUTULUI.....COPILARIA MEA. MA IUBESTI ?
„ Copiii voștri nu sunt copiii voștri.
Ei sunt fiii și fiicele dorului Vieții de ea însăși îndrăgostită.
Ei vin prin voi dar nu din voi
Și, deși sunt cu voi, ei nu sunt ai voștri.
Puteți să le dați dragostea, nu însă și gândurile voastre,
Fiindcă ei au gândurile lor.
Le puteți găzdui trupul dar nu și sufletul,
Fiindcă sufletele lor locuiesc în casa zilei de mâine, pe care voi nu o puteți vizita nici chiar în vis.
Puteți năzui să fiți ca ei, dar nu căutați să-i faceți asemenea vouă,
Pentru că viața nu merge înapoi, nici zăbovește în ziua de ieri.
Voi sunteți arcul din care copiii voștri, ca niște săgeți vii, sunt azvârliți
Pe drumul nesfârșirii. Arcașul vede ținta și cu puterea Lui vă încordează,
astfel ca săgețile-i să poată zbura iute și departe.
Și puterea voastră, prin mâna Arcașului, să vă aducă bucurie,
Căci, precum El iubește săgeata călătoare, tot la fel iubește și arcul cel statornic. ”
KAHLIL GIBRAN – “PROFETUL”
CE INTELEGEM PRIN TRECUT ?
- Nu numai faptele,
- Nu numai evenimentele care s-au sucedat de cand ne-am nascut
- Trecutul se tese din mituri, povesti si reguli transmise din generatie in generatie in familia noastra,…..in mediul nostru
Experientele noastre de altadata seamana cu niste balauri adormiti sub patul in care noi insine dormim. Nu putem sa nu ne dam seama de prezenta lor, dar, uneori, cate un eveniment anume canta acea muzica specifica, necesara pentru a destepta balaurul… Si iata ca se trezeste, tulburandu-ne intregul univers personal.
În trecut, credința că dorintele copiilor sunt :
- văzute,
- dar nu și auzite,
- a redus serios posibilitățile lor de a practica o comunicare eficientă.
- Li s-au spus ce și cum să gândească și, de asemenea, modul în care să se pregătească.
Astăzi, din cauza importanței acordate participării semnificative a copiilor și din cauza accesului la tehnologie care permite comunicarea cu lumea, copiii și tineri noștri învață să gândească pentru ei înșiși și pentru a înțelege lumea.
- Tineri informați știu că succesul lor în viitor necesită stăpânirea abilităților cerute de o economie bazată pe informații:
- comunicare eficientă și munca în echipă,
- spiritul creativ și
- rezolvarea de probleme.
- Familia constituie mediul în care acesta își exercită aceste competențe.
- Părinții trebuie să fie dispuși să servească drept o folie la aceste eforturi și la rândul lor învăța de la copii.
- Deoarece copiii sunt expuși la concepte, cum ar fi:
- ascultarea empatica și
- a gândirii laterale,
- Ei aduc noi talente la soluționarea conflictelor familiale
MODUL DE A IUBI SE INVATA IN COPILARIE
- Relationarea dintre parintii tai iti creeaza o imagine asupra iubirii si casatoriei care te va urmari mereu, fara sa iti dai seama.
- Acestea sunt adevaruri neplacute pe care tindem sa le negam, dorind sa ne credem demiurgi absoluti constienti ai destinelor noastre.
- A fi creator si stapan al vietii tale este un statut ce poate fi atins numai dupa ce esti mai intai vraciul propriului trecut.
- Nerezolvate, traumele trecutului iti pot influenta relatiile de dragoste, integrarea sociala, alegerea unei cariere, relatiile cu prietenii, atitudinile religioase sau spirituale.
- Trauma survine in urma unui eveniment de mare intensitate care depaseste capacitatea individului de a se adapta. Acest eveniment sensibilizeaza excesiv persoana la contexte viitoare.
- Atunci cand trauma determina stress post-traumatic, schimbarile sunt de natura mai profunda la nivel de mecanisme neurochimice si afecteaza profund capacitatea persoanei de a face fata stresului.
- Copilaria lipsita de dragostea parintilor te va determina sa incerci sa compensezi in relatiile romantice viitoare, avand o nevoie uriasa de protectie si afectiune care poate fi o povara pentru partenerul tau.
CARE SUNT EVENIMENTELE TRAUMATIZANTE
- abuzul parintilor in copilarie
- despartiri socante de parteneri
- abuzul emotional sau verbal
- abuzul sexual
- a fi martor la evenimente violente intamplate cuiva drag
- mecanismele de aparare ale creierului te pot determina sa uiti unele dintre aceste evenimente, sa incerci sa le diminuezi amintirea sau chiar sa le negi existenta.
- Automedicatia implica de multe ori consum excesiv de alcool, de droguri, mancare in exces, dependente sexuale – practic orice confera senzatia de comfort poate fi abuzat.
COPIII INVATA CEEA CE TRAIESC
- Dacă trăiesc în critică și cicăleală, copiii învață să condamne.
- Dacă trăiesc în teamă, copiii învață să fie anxioși.
- Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învață să fie agresivi.
- Dacă trăiesc înconjurați de milă , copiii învață autocompătimirea.
- Dacă trăiesc înconjurați de ridicol , copiii învață să fie timizi.
- Dacă trăiesc în gelozie, copiii învață să simtă invidia.
- Dacă trăiesc în rușine, copiii învață să se simtă vinovați.
- Dacă trăiesc în încurajare, copiii învață să fie încrezători.
- Dacă trăiesc în toleranță, copiii învață răbdarea.
- Dacă trăiesc în laudă, copiii învață prețuirea.
- Dacă trăiesc în acceptare, copiii învață să iubească.
- Dacă trăiesc în aprobare, copiii învață să se placă pe sine.
- Dacă trăiesc înconjurați de recunoaștere, copiii învață că este bine să ai un țel.
- Dacă trăiesc împărțind cu ceilalți , copiii învață generozitatea.
- Dacă trăiesc onestitate , copiii învață respectul pentru adevăr.
- Dacă trăiesc în corectitudine, copiii învață să fie drepți.
LEGILE COPILULUI
- Nu ma răsfăța. Știu prea bine că nu mi se cuvine tot ceea ce cer. Dar te încerc totuși. Nu-ți fie teamă să fii ferm cu mine. Eu prefer așa. Asta mă așează la locul meu.
- Nu folosi forța cu mine! Asta mă obișnuiește cu ideea că numai puterea contează. Voi răspunde mult mai bine dacă sunt condus.
- Nu fi inconsecvent. Asta mă pune în încurcătură și mă face să încerc să scap nepedepsit, indiferent ce fac.
- Nu-mi face promisiuni. S-ar putea să nu le poti ține. Asta mă face să-mi pierd încrederea în tine.
- Nu mă cicăli. Dacă o faci, va trebui să mă protejez prin a părea că sunt surd.
- Nu răspunde provocărilor mele atunci când spun sau fac lucruri care te supără. Voi încerca atunci să capăt și mai multe VICTORII.
- Nu te supăra prea tare când îți spun TE URĂSC. Nu cred ce spun, dar vreau să-ti pară rău pentru ceea ce mi-ai făcut.
- Nu mă face să mă simt mai mic decât sunt. Voi încerca să-ti demonstrez contrariul purtându-mă ca O PERSOANĂ IMPORTANTĂ.
- Nu face în locul meu nimic din ceea ce aș putea face singur. Asta mă face să mă simt ca un copil și voi continua să te folosesc în serviciul meu.
- Nu-mi menaja RELELE OBICEIURI, acordă-mi cât mai multă atenție. Altfel nu faci decât să mă încurajezi să le continui.
- Nu mă face să simt că greșelile mele sunt păcate. Trebuie să învăț să fac greșeli fără a avea sentimentul că nu sunt bun de nimic.
- Nu mă corecta în public. Voi fi mult mai sensibil dacă îmi vei vorbi blând între patru ochi.
- Nu încerca să dicuți comportamentul meu în febra conflictului. Din anumite motive, auzul meu nu e foarte bun în acel moment, iar cooperarea mea e chiar și mai slabă. E bine să acționezi așa cum este cazul, dar hai să nu vorbim despre asta decât mai târziu.
- Nu încerca să-mi ții predici. Vei fi surprins să constați cât de bine știu ce e BINE sau RĂU.
- Nu-mi cere explicații pentru comportările mele greșite. Câteodată nici nu știu de ce am procedat așa.
- Nu mă pedepsi prea tare. Mă speriu ușor și atunci spun minciuni.
- Nu uita că îmi place să experimentez. Învăț din asta, deci te rog să te obișnuiești.
- Nu mă feri de consecințe. Trebuie să învăț din experiență.
- Nu băga mult în seamă indispozițiile mele. S-ar putea să profit de faptul că îmi acorzi mai multă atenție când sunt bolnav.
- Nu mă respinge când pun întrebări cinstite. Dacă o faci vei constata că nu te mai întreb și îmi caut informațiile în altă parte.
- Nu-mi răspunde la întrebarile prostești și lipsite de sens. Astfel, voi încerca mereu să te agăț de mine cu asemenea întrebări.
- Nu încerca niciodată să arăți că ești perfect sau infailibil. Mă faci să mă simt că nu voi putea să ajung niciodată.
- Nu te teme dacă eu sunt speriat. Voi deveni și mai speriat. Arată-te curajos!
- Nu uita că eu nu pot crește fără o grămadă de încurajări și înțelegere, dar câteodată o apeciere, chiar câștigată cinstit, este uitată. Mustrarea batjocoritoare NU!
- Nu te teme că petrecem prea puțin timp împreună. Ceea ce contează este cum îl petrecem.
- Poartă-te cu mine cum te porți cu prietenii tăi; atunci voi deveni și eu prietenul tău. Ține minte: învăț mai mult de la un model decât de la un critic.
SZALAI MARTIN
psiholog/psihoterapeut